Menu

Alumni in Action – Υπότροφοι σε δράση!

22 Ιουλίου 2013

To mosaiko.gr συναντήθηκε με τις Δρ. Τaylor και Δρ. Τσιμπουκλή και συζήτησαν για τη συνεργασία τους, το πρόγραμμα στο οποίο εργάστηκαν, την υποτροφία του Fulbright, αλλά και τα μελλοντικά τους σχέδια.

Δρ. Τaylor και Δρ. Τσιμπουκλή, μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για εσάς; Ποια είναι η δουλειά σας;

Dr. Τaylor: Το ταξίδι μου ως καθηγήτρια ήταν ασυνήθιστο. Όπως συμβαίνει και με τους περισσότερους επανεμφανιζόμενους (μερικές φορές στην Ευρώπη ονομάζεται και "επιστροφή" ή "δεύτερη ευκαιρία") μαθητές, όταν επέστρεψα στο κολέγιο όντας στα τριάντα μου χρόνια πια, με σκοπό να τελειώσω το δις διακεκομμένο πανεπιστημιακό μου πτυχίο, οι στόχοι μου ήταν απλά πρακτικοί - να αποκτήσω ακαδημαϊκά διαπιστευτήρια που θα ενίσχυαν την καριέρα μου ως σύμβουλος. Ωστόσο, επιστρέφοντας στο κολέγιο - ειδικά σε ένα που έχει σχεδιαστεί για όσους ενήλικες βρίσκονται στα μέσα της σταδιοδρομίας τους - με βοήθησε να ανακαλύψω τι ακριβώς οι συγγραφείς του Women's Ways of Knowing αργότερα θα όριζαν ως "η δύναμη του μυαλού." Έχω αναπτύξει νέους προσωπικούς και επαγγελματικούς στόχους - ήθελα να προωθήσω αλλαγές σε ολοκληρωμένα συστήματα, και όχι σε ατομικά. Η μετέπειτα διδακτορική μου έρευνα επικεντρώθηκε σε αυτό που τώρα πίστευα πως είναι η κλήση μου: η κατανόηση και η σχεδίαση μετασχηματιστικών περιβάλλων μάθησης ενηλίκων.

Ο τομέα μου αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση ενηλίκων; το επίκεντρο μου έχει να κάνει με την ανάπτυξη και τη μάθηση τους, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην ατομική ανάπτυξη και τον κοινωνικό μετασχηματισμό. Πιο πρόσφατα, επέκτεινα την έρευνά μου για την περίπτυξη νέων αναδυόμενων αντιλήψεων για το πώς ο ενήλικος εγκέφαλος μαθαίνει και τι ακριβώς υποδηλώνουν αυτά τα ευρήματα για την πρακτική των εκπαιδευτικών.

Καθώς παρακολουθούσα ένα εκπαιδευτικό συνέδριο στην Αθήνα το 2012, ανακάλυψα πόσο ζωντανό είναι το πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα. Ανακάλυψα μια πλούσια νέα πηγή σχετικής έρευνας και διαπίστωσα ότι οι δικές μου αρμοδιότητάς είχαν πράγματι ληφθεί σωστά από πολλούς Έλληνες συναδέλφους. Ήμουν, επίσης, βαθιά επηρεασμένη από τα (σε συναισθηματικό, πνευματικό και αισθητικό επίπεδο) πολιτιστικά και ιστορικά μνημεία που επισκέφτηκα κατά τη διάρκεια των εβδομάδων που έμεινα στην Ελλάδα προτού ξεκινήσει το συνέδριο.

Δρ. Τσιμπουκλή: Σπούδασα ως Εκπαιδευτική Ψυχολόγος στο Ινστιτούτο Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, από όπου έλαβα και το διδακτορικό μου και από τότε ήμουν σε θέση να πραγματοποιήσω περαιτέρω έρευνα ως ερευνήτρια υπότροφος του Ινστιτούτου Ψυχιατρικής του Ηνωμένου Βασιλείου στο τομέα της κατάρτισης Εκπαίδευσης Ψυχικής Υγείας για την καταπολέμηση εθισμών. Εργάζομαι ως Υπεύθυνη του Τομέα Εκπαίδευσης του Κέντρου Θεραπείας Εξαρτημένων από το 1992 στο ΚΕΘΕΑ (www.kethea.gr) και τα τελευταία δέκα χρόνια συνεργάζομαι και ως εκπαιδευτικός μερικής απασχόλησης με το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο διδασκαλίας, στο μεταπτυχιακό τους πρόγραμμα για την Εκπαίδευση Ενηλίκων . Στην επαγγελματική και διδακτική μου καριέρα ήρθα σε επαφή με διάφορες θεωρίες και ήμουν γοητευμένη από το έργο του Robert Keegan που μιλά για την ανθρώπινη ανάπτυξη, την ωρίμανση και δίνει έμφαση στο πώς οι επαγγελματίες ψυχικής υγείας θα πρέπει να είναι προσεκτικοί και σε συνεχή επίγνωση. Σε αυτό το σημείο, η εκπαίδευση των ενηλίκων συναντά το έργο που επιτελείται το ΚΕΘΕΑ, καθώς παρέχει κυρίως μη-τοξικές θεραπείες και προγράμματα απεξάρτησης από τα ναρκωτικά και το αλκοόλ σε εξαρτημένους ανθρώπους και στις οικογένειές τους. Κάπου εδώ λοιπόν, συναντηθήκαμε με την Kathleen Taylor, μια διακεκριμένη εκπαιδευτικό, με μια καταπληκτική συνειδητοποίηση των ανθρώπινων δυνατοτήτων και των ορίων κατά τη διαδικασία της μάθησης. Είχα την τύχη να την συναντήσω σε προσωπικό επίπεδο και ήμουν πολύ συγκινημένη από την ιδέα της να διερευνηθεί η δυνατότητα της εκπαίδευσης ενηλίκων στο πλαίσιο της κρίσης.

Δρ. Taylor, είστε μια αμερικανίδα υπότροφος του ιδρύματος Fulbright στην Ελλάδα το έτος 2012-2013, και φιλοξενείστε από την Δρ. Τσιμπουκλή. Πώς μπορείτε να περιγράψετε εν συντομία το πρόγραμμα;

Dr. Τaylor: Οι οικοδεσπότες μου για το Fulbright ήταν το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (HOU) και η Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων (HAEA). (Δεν φιλοξενήθηκα από την Δρ. Τσιμπουκλή και το ΚΕΘΕΑ. Είχα προσκληθεί εκεί, για να κάνουμε επαγγελματικά εργαστήρια ανάπτυξης / σεμινάρια, διότι τα θέματα, κρίθηκαν σχετικά με τους συμμετέχοντες επαγγελματίες του ΚΕΘΕΑ).

Δρ. Τσιμπουκλή: Η Kathleen ήταν εδώ ως υπότροφος του Ιδρύματος Fulbright που φιλοξενείται από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, έτσι συναντηθήκαμε για πρώτη φορά. Χάρη στην ενθάρρυνση και την υποστήριξη της κ. Άρτεμις Ζενέτου, διευθύντριας του ιδρύματος Fulbright στην Ελλάδα, προσκάλεσα την Δρ. Taylor να επισκεφθεί το ΚΕΘΕΑ (Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων) και να διερευνήσει πώς θα μπορούσαμε να συνεργαστούμε σε αυτό το πλαίσιο. Είχαμε μια εκτενή συνάντηση με την Kathleen πάνω από τριάμισι ώρες, που θα μπορούσε να διαρκέσει ακόμα περισσότερο, συζητώντας ανοιχτά και μοιράζοντας τις σκέψεις μας, κρίσιμα ερωτήματα, τις εμπειρίες, ακόμα και τα στερεότυπα μας σχετικά με την εκπαίδευση των ενηλίκων. Ήταν ένας από τους πιο εποικοδομητικούς διαλόγους που είχα την ευκαιρία να βιώσω σε μια τονωτική συνάντηση, όπου μοιραστήκαμε πρακτικά όλες τις σκέψεις μας, και τις εμπειρίες από την οικογενειακή ζωή και την πολιτική, έως τα στερεότυπα και το ρόλο της εκπαίδευσης των ενηλίκων σε καιρούς κρίσης. Σε εκείνη την συνάντηση, συμφωνήσαμε πως θέλαμε η Kathleen να μοιραστεί την δουλεία της, ειδικά σε ότι σχετίζεται με τη γήρανση του μυαλό και τους τρόπους που αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει τη μάθηση, με μια ομάδα πολύ έμπειρων εκπαιδευτών που εργάζονται για το ΚΕΘΕΑ. Εφαρμόζοντας αυτό το τρίωρο πρόγραμμα διαλέξεων και βιωματικών δραστηριοτήτων μάθησης, οι οποίες έγιναν δεκτές με μεγάλο ενθουσιασμό από το ακροατήριο, συμφωνήσαμε να τρέξουμε ακόμα μια τρίωρη συνεδρία. Ήμουν εκπαιδευόμενη σε αυτή τη συνεδρία και οφείλω να ομολογήσω ότι η Kathleen κατάφερε να με γεμίσει με κρίσιμα ερωτήματα και δημιουργικές ιδέες. Ως εκπαιδευτικός έχω την τάση να είμαι πιο ανθεκτική στην εκπαίδευση ενηλίκων, αλλά η Kathleen Taylor είναι τόσο επινοητική, δημιουργική και επιδέξια στον να συμμετάσχουν οι ενήλικες στη μάθηση και να οικοδομηθούν ουσιαστικές σχέσεις. Η άμεση σκέψη ήταν να επαναληφτεί η συνεδρία σε μια μεγαλύτερη ομάδα ενδιαφερόμενου κοινού και να μην αφήσουμε αυτή την ευκαιρία να πάει χαμένη. Ως εκπαιδευτές έχουμε ιδιαίτερη επίγνωση των επιπτώσεων της σχέσης μεταξύ του εκπαιδευτή και των εκπαιδευομένων. Προφανώς, πολλοί ακόμα άνθρωποι αισθάνθηκαν όπως κι εγώ, με αποτέλεσμα να λάβουμε περίπου 100 αιτήσεις από επαγγελματίες ψυχικής υγείας, εκπαιδευτές, καθηγητές και φοιτητές που ήθελαν να παρακολουθήσουν τη Kathleen. Έχουμε προγραμματίσει τη συνεδρίαση για 30 άτομα και για να είμαι ειλικρινής αναμέναμε περισσότερες αιτήσεις αλλά η πραγματικότητα ξεπέρασε τις προσδοκίες μας. Η Kathleen ευτυχώς συμφώνησε να πραγματοποιήσει τη συνεδρίαση για 50 άτομα και φοβάμαι πως αυτό απογοήτευσε πολλούς.

Με ποιο τρόπο έχετε εφαρμόσει τις καινοτόμες πρακτικές σας στη δουλειά;

Dr. Τaylor: Είμαι τυχερή, διότι το ενδιαφέρον της έρευνάς μου – η ανάπτυξη και η μάθηση ενηλίκων - μπορεί να είναι μέρος της καθημερινής μου εργασίας ως καθηγήτρια. Στην πραγματικότητα, η τάξη μου είναι συνάμα και το εργαστήριό μου. Αυτό που διδάσκω και ο τρόπος με τον οποίο το διδάσκω συνεχώς ενημερώνεται από την συνεχή μου έρευνα, που αφορά τον καλύτερο δυνατό τρόπο για την προωθήσει της μάθησης που μπορεί (κυριολεκτικά) να αλλάξει το μυαλό ενός ενήλικα - και συνεπώς θα επηρέαζε θετικά τις οικογένειές τους, τις κοινότητες και την κοινωνία.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι αυτές οι αλλαγές δεν συνεπάγονται ιδεολογικά ή με οποιοδήποτε άλλο τρόπο στις πεποιθήσεις, τις υποθέσεις, ή τους τρόπους σκέψης μου. Αντίθετα, αυτό συμβάλει στην διεύρυνση της ικανότητάς τους να δουν τον εαυτό τους και τον κόσμο γύρω τους με πιο περίπλοκους τρόπους. Η μεγαλύτερη πολυπλοκότητα του μυαλού επιτρέπει στους ενήλικες να ανταποκριθούν πιο αποτελεσματικά στις όλο και πιο δύσκολες προκλήσεις που τίθενται από τη καινοτομία. Όπως είπε ο Αϊνστάιν, "δεν μπορούμε να λύσουμε τα προβλήματα του σήμερα με το ίδιο σκεπτικό που τα δημιούργησε."

Ως εκ τούτου, εκτός από το περιεχόμενο του μαθήματος (το «τι» της μάθησης), επικεντρώνομαι κυρίως στη διαδικασία (το «πώς»). Σύμφωνα με το γενικό εποικοδομητικό-αναπτυξιακό πλαίσιο που ενημερώνει την πρακτική μου, διδάσκω με τρόπους που θα ενθαρρύνουν τους ενήλικες να βρουν το νόημα, αντί απλά να το δεχτούν ως μια έννοια την οποία εγώ ή κάποια άλλη αρχή έχει σκευάσει (δηλαδή, η εκπαιδευτική " τραπεζική μέθοδος " του Friere). Αυτή η φιλοσοφική προσέγγιση προφανώς επιβεβαιώνεται από τη νέα έρευνα σχετικά με τον εγκέφαλο και τη μάθηση. Στην ουσία, για να είναι η εκπαίδευση διαρκής και ουσιαστική, ο φοιτητής πρέπει να είναι σε θέση να συνδέσει τη νέα γνώση με αυτή που ήδη αυτός/αυτή γνωρίζει. Αυτό υπογραμμίζει τη σημασία της χρήσης μιας ενεργού μάθησης που καλούνται οι μαθητές να βιώσουν πλήρως.

Δρ. Τσιμπουκλή: Ο καινοτόμες πρακτικές στην μόρφωση εκπαιδευομένων ενηλίκων και ιδιαίτερα εκείνων που προέρχονται από κοινωνικά αποκλεισμένες ομάδες περιλαμβάνουν την εκτίμηση των αναγκών, τη δικτύωση, την ομαδική εργασία, κάνοντας σωστή χρήση των προσωπικών τους εμπειριών, τη μαθησιακή διαδικασία, πειραματίζοντας και εφαρμόζοντας νέους τύπους προγραμμάτων κατάρτισης, την διατήρηση της ελευθερίας, τη δημιουργικότητα, τον ανοιχτό διάλογο και πάνω απ 'όλα την επιδίωξη ενός συγκεκριμένου στόχου. Το πιο σημαντικό και καινοτόμο πρόγραμμα που τρέχει αυτή τη στιγμή στο ΚΕΘΕΑ απευθύνεται σε 150 πρώην τοξικομανείς και ελπίζει να τους εκπαιδεύσει ώστε να αναπτύξουν τη δική τους μικρή επιχείρηση. Είμαστε ακόμα στην αρχή, αλλά με τη συνεργασία και τη δικτύωση με άλλους σημαντικούς, βασικούς παράγοντες ελπίζουμε να μπορέσουμε να επιτύχουμε το στόχο μας κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014.

Ποιο είναι το επόμενο σας βήμα;

Dr. Τaylor: Με την βοήθεια δύο συνεργατών, έχω ξεκινήσει την συγγραφή ενός βιβλίου που εξερευνά το πώς η κατανόηση της λειτουργίας του εγκεφάλου των ενηλίκων μπορεί να ενημερώσει την πρακτική των ενήλικων εκπαιδευτών. Όταν παρουσιάζω το εργαστήριο μας για το πώς να κατασκευάσει κανείς φιλικές προς τον εγκέφαλο δραστηριότητες μάθησης ενηλίκων, ζητώ από τους συμμετέχοντες να μου στείλουν λεπτομέρειες για τυχόν αλλαγές που θα κάνουν στην πρακτική τους που προκύπτουν από το σεμινάριο που παρακολουθήσαν. Αν συμπεριλάβουμε το παράδειγμά τους στο βιβλίο μας, θα είναι σαν να αναφέρουμε το χορηγό.

Επίσης σκοπεύω να παραμείνω σε επαφή με τους Έλληνες συναδέλφους που ζήτησαν τον τρόπο με τον οποίο θα διευρύνουν την προσέγγισή τους στη διδασκαλία και τη μάθηση με αυτούς τους νέους τρόπους. Αν και καταλαβαίνω ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα σε όλα τα επίπεδα είναι πολύ προσανατολισμένο στην «διδασκαλίας της δοκιμής", ελπίζω να συμμετάσχει σε διάλογο για πιο καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις που μπορούν ακόμα να ικανοποιήσουν αυτή την βασική απαίτηση.

Δρ. Τσιμπουκλή: Πρέπει να συνεχίσω να αντιμετωπίζω τις τεράστιες προκλήσεις της οικονομικής κρίσης που έχουν επιβληθεί στον τομέα της εκπαίδευσης επαγγελματιών ψυχικής υγείας στην Ελλάδα, αλλά και την υποστήριξη σε μια μεγάλη ομάδα 150 πρώην τοξικομανών μέσω της κατάρτισης και της εκπαίδευσης, ώστε να είναι σε θέση να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους και την επιχειρηματικότητα τους και να δημιουργήσουν τη δική τους μικρή επιχείρηση, ως έναν τρόπος καταπολέμησης της ανεργίας, του κοινωνικού αποκλεισμού καθώς και υποτροπής για την λήψη ναρκωτικών και τις εγκληματικότητας. Ευτυχώς το ΚΕΘΕΑ έχει μια μακροχρόνια σχέση με το Ίδρυμα Fulbright στην Ελλάδα καθώς και με το Τμήμα Ψυχιατρικής του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, Σαν Ντιέγκο από το 1998 μέχρι και σήμερα, όσον αφορά την εκπαίδευση επαγγελματιών ψυχικής υγείας. Ήμασταν σε θέση να δημιουργήσουμε και να διατηρήσουμε αυτή τη σχέση μετά την επίσκεψη του διεθνούς προγράμματος το 1996 στις ΗΠΑ στα προγράμματα που αφορούν τον εθισμό. Ελπίζουμε το Ίδρυμα Fulbright να είναι σε θέση να συνεχίσει το σημαντικό αυτό έργο στο μέλλον και να υποδεχθεί και να φιλοξενήσει περισσότερους μελετητές του Fulbright στις υπηρεσίες μας. Κάναμε επίσης μια υπόσχεση με την Kathleen να διατηρήσουμε μελλοντικές επαφές καθώς οι προκλήσεις στην εκπαίδευση ενηλίκων είναι πάρα πολλές για να αντιμετωπιστούν χωρίς γόνιμη συνεργασία.

Απρίλιος 2020 > <
Τ 1 Π 2 Π 3 Σ 4 Κ 5 Δ 6 Τ 7 Τ 8 Π 9 Π 10 Σ 11 Κ 12 Δ 13 Τ 14 Τ 15 Π 16 Π 17 Σ 18 Κ 19 Δ 20 Τ 21 Τ 22 Π 23 Π 24 Σ 25 Κ 26 Δ 27 Τ 28 Τ 29 Π 30
OUR VIDEOS
U.S. Ambassador Pyatt to American Citizens on COVID-19

Αυτή η σελίδα χρησιμοποιεί cookies για να διαχειριστεί τα στοιχεία χρήσης, στατιστικά πλοήγησης και άλλες λειτουργίες. Επισκεπτόμενοι τη σελίδα μας συμφωνείτε οτι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε cookies.

OK