ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Ανοίγουμε δρόμο στα όνειρα

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Ανοίγουμε δρόμο στην Εκπαίδευση. Μαζί.

«Kανένας από μόνος του, όσο καλός κι αν είναι, δεν μπορεί να πετύχει τα πάντα – ειδικά στην εκπαίδευση. Η δύναμή μας μεγαλώνει όταν ενδιαφέρουσες μονάδες καταφέρνουν να βρουν και άλλες, ίδιες μονάδες και να γίνουν ομάδα. Τότε όλα είναι δυνατά».

Ιστορίες ανθρώπων που πιστεύουν στον εαυτό τους, τολμούν και επιλέγουν τον δρόμο του μαζί, κάνοντας το όνειρο πράξη. Ελλάδα – Αμερική.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΚΩΣΤΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Ο Κώστας Βασιλείου είναι Ιδρυτής του eduACT και πρεσβευτής STEM προγραμμάτων & διαγωνισμών ρομποτικής της FIRST® στην Ελλάδα.

«Η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες: ωριμάζει τον άνθρωπο, αλλάζει νοοτροπίες, μειώνει στο ελάχιστο την έννοια του ρίσκου. Τότε είναι που πρέπει να αφήσεις τον εαυτό σου ελεύθερο, να χρησιμοποιήσεις όλα σου τα ταλέντα και να εκτοξευτείς» αναφέρει ο Κώστας Βασιλείου.

«Η ιδέα του eduACT γεννήθηκε το 2012. Ως εκπαιδευτικός, εκείνο το διάστημα συζητούσα με πολλούς ανθρώπους στην Ελλάδα κάτι που απασχολούσε όλους μας: μένουμε ή φεύγουμε; Η απάντηση ήταν ότι αγαπάμε τον τόπο μας, και ότι θέλουμε να προσφέρουμε όσα περισσότερα μπορούμε για να καταφέρουμε να τον αλλάξουμε. Κάπως έτσι οι δύο γίναμε δεκαπέντε, οι δεκαπέντε σαρανταπέντε και φτάσαμε εδώ που βρισκόμαστε σήμερα», προσθέτει.

Η ομαδικότητα έχει πολλαπλασιαστική δύναμη, και εκθετικό αποτέλεσμα. Όταν η ομάδα μεγαλώνει, τότε τα αποτελέσματα είναι περισσότερα και πολύ πιο δυνατά. Κι αυτό είναι κάτι μαγικό.

«Στόχος των προγραμμάτων μας είναι να αναπτύξουν τα παιδιά ταλέντα, να καλλιεργήσουν δεξιότητες και να χρησιμοποιήσουν την κριτική τους σκέψη. Αρχικά, σχεδιάζαμε προγράμματα με βασικό όχημα το παιχνίδι στην εκπαιδευτική διαδικασία. Έτσι φτιάξαμε το The Future School Project, όπου ποιήματα, πίνακες ζωγραφικής, θεατρικά έργα κτλ αποτύπωναν την οπτική των παιδιών για το σχολείο του μέλλοντος. Έπειτα ήρθε το Lego League, ο μεγαλύτερος διαγωνισμός εκπαιδευτικής ρομποτικής, έρευνας και καινοτομίας στον κόσμο, ιδρυτικός οργανισμός του οποίου είναι η FIRST, στην Αμερική. Το σημαντικότερό του στοιχείο, για μένα, είναι ότι απευθυνόταν σε αγόρια και κορίτσια από διαφορετικά κοινωνικά περιβάλλοντα: οι ίσες ευκαιρίες και η προσβασιμότητα στη γνώση μπορούν εν δυνάμει να δώσουν λύσεις σε βασικά προβλήματα της κοινωνίας. Και μπορεί οι λύσεις αυτές να έχουν προέλθει και από τους μη έχοντες».

«Το 2012 ξεκίνησε και από τα πλέον επιτυχημένα πρόγραμματά μας – αφορούσε σε παιδιά Ρομά στον Δενδροπόταμο Θεσσαλονίκης: με τη βοήθεια εθελοντών έφτιαξαν ένα μικροεργαστήριο STEM, που πολύ σύντομα έγινε πόλος έλξης παιδιών από όλη τη Δυτική Θεσσαλονίκη και κέρδισε την υποστήριξη της Πρεσβείας των ΗΠΑ και του State Department. Για τη συγκεκριμένη προσπάθεια είμαστε εξαιρετικά περήφανοι: τα παιδιά αυτά αύξησαν τις προοπτικές τους για το μέλλον, κατάλαβαν ότι μπορούν να γίνουν κάτι διαφορετικό από αυτό που πίστευαν. Ένιωσαν ότι τα όριά τους ξεπερνούν τον ουρανό».

Το Lego League μας έφερε σε επαφή με την αμερικάνικη κουλτούρα και τη φιλοσοφία του αμερικανικού ονείρου: ότι όλα είναι πιθανά, και κανείς και τίποτα δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο αν έχεις ένα πολύ καθαρό όραμα

«Καινοτομία είναι οι ιδέες που γίνονται πράξη – γι’ αυτό και με την εκπαίδευση, ως έννοιες, είναι συμβατές και αλληλοσυμπληρούμενες. Σε αυτό το πλαίσιο, καινοτομία είναι φως. Στην eduACT η κύρια δράση μας, το Ρομποτική για όλους, στοχεύει στην προώθηση της εκπαιδευτικής ρομποτικής στην Ελλάδα και βασίζεται στη δύναμη εθελοντών και εκπαιδευτικών όλης της χώρας. Μέσω αυτής εμπνεύσαμε πολύ κόσμο, πηγαίνοντας ενάντια σε κάθε διάκριση: δείξαμε αλλά κάναμε και τα ίδια τα παιδιά να κατανοήσουν ότι η προηγμένη τεχνολογία δεν είναι για ‘λίγους’: είναι κάτι που μπορούν να το γνωρίσουν όλοι, ανεξάρτητα από κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο, τον τόπο που μένουν, τις προσδοκίες που έχουν για τη ζωή».

«Ως εκπαιδευτικός οραματίστηκα μία εκπαίδευση για όλους, χωρίς όρια – και η αναγνώριση μιας προσπάθειας είναι σημαντική, γιατί δίνει μεγαλύτερη δυναμική στο όραμα: ο οργανισμός μας δέχτηκε σχετικά γρήγορα αναγνώριση – αυτό μας οδήγησε το 2014 στην Αμερική, όπου αναγνωρίστηκε η Ελλάδα και η προσπάθεια του οργανισμού Δράση για την Εκπαίδευση ως παγκόσμια καλή πρακτική. Το 2016, παιδιά Ρομά ταξίδεψαν στην Αμερική και βιώσαν την εμπειρία ενός παγκόσμιου πρωταθλήματος εκπαιδευτικής ρομποτικής. Το 2018 είχα την ευκαιρία να συμμετάσχω στο International Leadership Visitors’s Program όπου ως εκπαιδευτικός περιηγήθηκα σε οτιδήποτε καινοτόμο και δημιουργικό υπάρχει στα πανεπιστήμια της Αμερικής. Εκεί συνεργάστηκα με εξαιρετικές εταιρίες, κέρδισα έμπνευση και τεχνογνωσία. Η ανταλλαγή τεχνογνωσίας και η συνεργασία σε αυτό το επίπεδο είναι δομικό στοιχείο στη λειτουργία ενός οργανισμού όπως ο δικός μας –και η αλληλεπίδρασή μας με την Αμερική έχει συμβάλλει πολύ σε αυτό».

Το Αμερικάνικο στοιχείο έχει τριπλή υπόσταση στην όλη μας δράση: μας δίνει το παράδειγμα, μας δίνει το δίκτυο, μας δίνει την υποστήριξη

«Στη ζωή μπορούμε να πετύχουμε τα πάντα, αρκεί να υπάρχει ένα όραμα και πολύ ισχυρή πίστη σε αυτό. Με πολύ σκληρή δουλειά και κατάλληλη υποστήριξη όλα μπορεί να συμβούν. Στη δική μας περίπτωση, κανείς δεν πίστευε, όταν ξεκινούσαμε, πως από το 2012 μέχρι σήμερα θα είχαμε εμπνεύσει περισσότερα από 60.000 παιδιά μέσω των διαγωνισμών εκπαιδευτικής ρομποτικής. Και είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι για έναν ακόμη λόγο: το 2021, η Ελλάδα θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην ιστορία της ένα παγκόσμιο πρωτάθλημα εκπαιδευτικής ρομποτικής.»

Καθένας από μας είναι ό,τι πιστέψει ο ίδιος ότι μπορεί να γίνει και όχι αυτό που φοβόμαστε ή νομίζουμε πως δεν μπορούμε να πετύχουμε

«Η έκθεση σε καινούργιες εμπειρίες, τεχνολογίες και τεχνοτροπίες μπορεί να βοηθήσει ώστε κάθε επάγγελμα να γίνει καλύτερο. Στην εκπαίδευση είναι βασικό συστατικό ούτως ώστε η παρεχόμενη γνώση να ανοίγει στα παιδιά ακόμα μεγαλύτερους ορίζοντες.»

«Οι νέοι εκπαιδευτικοί δεν πρέπει να φοβούνται να παίρνουν ρίσκα, να σκέφτονται διαφορετικά, να τολμούν, να οραματίζονται. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα αγγίξουμε τις ψυχές των παιδιών: να τα κάνουμε να νιώσουν ότι η μάθηση ξεπερνάει τα όρια της τάξης. Έτσι θα μπορέσουμε, ως εκπαιδευτικοί, να τα εμπνεύσουμε και, μαζί, μεταμορφώσουμε τον κόσμο γύρω μας.

«Αν οφείλουμε να κάνουμε κάτι ως εκπαιδευτική κοινότητα είναι να δώσουμε στα παιδιά μας να πιστέψουν ότι τίποτα δεν είναι αδύνατο. Ότι όλα περνούν από το χέρι τους, αρκεί τα ίδια να βασιστούν στις δικές τους γνώσεις και να κατανοήσουν ότι η γνώση είναι δύναμη μεταμορφωτική».

«Η στιγμή που θα συνεργαστούμε, θα δουλέψουμε συστηματικά, και θα πιστέψουμε στον εαυτό μας, είναι η στιγμή που η Ελλάδα θα αλλάξει σελίδα. Τώρα είναι η ώρα να δουλέψουμε όλοι μαζί: να χρησιμοποιήσουμε την καινοτομία στην εκπαίδευση και, σχεδιάζοντας προγράμματα που θα αγγίζουν το κάθε παιδί ξεχωριστά, θα βοηθήσουμε τα παιδιά να αποκτήσουν τις δεξιότητες που θα τα βοηθήσουν να διεκδικήσουν ένα καλύτερο αύριο».

 

Επενδύοντας στην Εκπαίδευση. Μαζί.

“Η συνεργασία και οι συνέργειες στην Εκπαίδευση είναι το έρεισμα για να δημιουργείς κάθε μέρα και κάτι νέο, κάτι καινούργιο.”

Ιστορίες του σήμερα που μας γεμίζουν αισιοδοξία. Και το μέλλον, ένας λευκός καμβάς που περιμένει να γραφτεί. Σε κάθε επόμενο βήμα, μαζί. Ελλάδα – Αμερική.

“Για τη γενιά μου, η Αμερική ήταν ανέκαθεν το ιδανικό μέρος για να σπουδάσει κανείς στο εξωτερικό, επομένως οι σπουδές μου εκεί ήρθαν ως φυσικό επακόλουθο αυτού. Πάντοτε όμως είχα ένα πάθος να γυρίσω πίσω”, αναφέρει ο Πάνος Κανέλλης.

“Οι πιο δύσκολες στιγμές όταν ήμουν στην Αμερική, ήταν αυτές του νόστου. Της νοσταλγίας για την Ελλάδα. Όταν όμως γύρισα στην Ελλάδα, το 1981, δυσκολεύτηκα να προσαρμοστώ κυρίως σε σχέση με τον τρόπο που γίνονταν ότε τα πράγματα εδώ. Αυτό που με ξένισε ήταν ότι συνειδητοποίησα πως, το ότι είχα ζήσει σε μια άλλη χώρα με έναν άλλον πολιτισμό, με είχε αλλάξει. Ποτέ όμως δεν αμφισβήτησα τι μπορώ να κάνω εδώ. Κι αυτή η αυτοπεποίθηση είναι το πολυτιμότερο δώρο που μου έκανε η Αμερική.”, προσθέτει.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΠΑΝΟΣ ΚΑΝΕΛΛΗΣ/
ΕΥΑ ΒΑΡΕΛΛΑ ΚΑΝΕΛΛΗ

Οι Πάνος Κανέλλης και Εύα Βαρελλά Κανέλλη είναι Πρόεδρος Αμερικάνικης Γεωργικής Σχολής & Perrotis College, και αντίστοιχα, Διευθύντρια Υπηρεσιών Σπουδαστών Perrotis College.

Όπου και να είσαι μπορείς να πετύχεις αυτά που θέλεις, να φτάσεις εκεί που θέλεις. Απλά εδώ ίσως παίρνει λίγο περισσότερο χρόνο.

“Όταν μου πρότειναν τη θέση στη Γεωργική Σχολή είδα ότι έχει μία μοναδικότητα που συνδυαζόταν με την έως τότε πορεία μου: η σχολή συνδυάζει το εκπαιδευτικό και το επιχειρησιακό κομμάτι στο έπακρο. Αντίστοιχα η δική μου διαδρομή συνδύαζε αντίστοιχα εκπαιδευτικό κομμάτι, έρευνα και μάνατζμεντ, κι αυτό έκανε ένα πολύ καλό πάντρεμα με τον ρόλο μου εδώ.”.

“Με την ανάληψη των καθηκόντων μου εδώ, διαπίστωσα πως η σχολή μας χρειαζόταν μεγαλύτερη εξωστρέφεια, ανοιχτότητα στο κομμάτι της Τεχνολογίας και συνέργειες. Όλα μαζί θα μας βοηθούσαν να ενισχύσουμε τα ακαδημαϊκά της προγράμματα, υλοποιώντας την αποστολή και το όραμά μας.

“Στην Ελλάδα έχουμε μεγάλη έλλειψη βιωματικής εκπαίδευσης. Η δική μου φιλοσοφία είναι πως είναι σημαντικό για μια κοινωνία οι άνθρωποι να έχουν τέτοια ερεθίσματα από πολύ μικρή ηλικία. Γι’ αυτό δημιουργήσαμε επιπλέον βαθμίδες εκπαίδευσης εκτός του Λυκείου, ενσωματώνοντας στοιχεία και ιδέες από αντίστοιχα προγράμματα που ανακαλύψαμε με την Εύα στην Αμερική.”

“Επιπλέον, μέσα στο πλαίσιο της ενίσχυσης του αμερικανικού στοιχείου στη Γεωργική Σχολή, δημιουργήσαμε μια σειρά από προγράμματατα ανταλλαγών: πλέον μπορούμε να στέλνουμε παιδιά από την Ελλάδα για σύντομες επισκέψεις στην Αμερική, αλλά και από την Αμερική στην Ελλάδα. Είναι σημαντικό να έχουν διαφορετικά ερεθίσματα και αυτό λειτουργεί αμφίδρομα.“

“Κάθε παιδί από την Ελλάδα έχει και μία ιστορία που τα πανεπιστήμια στην Αμερική τη θέλουν, γιατί η διαφορετικότητά της το κάνει μοναδικό. Αυτό τους προσφέρει μια ποικιλομορφία που επιζητούν. Είναι μοχλός εξέλιξης γι’ αυτούς η διαφορετικότητα. Και γι’ αυτό ακριβώς τη χρειάζονται“, συμπληρώνει η Εύα Βαρελλά Κανέλλη.

“Εκτός όμως από τα προγράμματα αυτά, η συνεργασία που έχουμε από επιχειρήσεις μας έχει βοηθήσει πάρα πολύ στη δουλειά που κάνουμε στο Κολέγιο. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι και το κέντρο επιχειρηματικότητας που ιδρύσαμε πριν λίγα χρόνια. Ξεκινήσαμε με νέα παιδιά βοηθώντας τους να αποφασίσουν τι θέλουν να κάνουν, να φτιάξουν ένα business plan, να βρουν χρηματοδότηση από όπου μπορούσαν. Ένα πολύ μεγάλο κομμάτι των δραστηριοτήτων της Σχολής αποτελείται από εξωτερικά προγράμματα. Η συνεργασία με εταιρείες και οργανισμούς σε όλο αυτό το κομμάτι είναι ζωτικής φύσης”, συνεχίζει ο Πάνος Κανέλλης.

“Το να δημιουργείς κάθε μέρα κάτι καινούργιο είναι ζωή. Το να μπορώ να ξεκινάω καινούργια πράγματα, να είμαι δίπλα σε παιδιά και να προσφέρω ό,τι μπορώ περισσότερο είναι το ισχυρότερο κίνητρο για μένα.”

“Καταλαβαίνω την ανάγκη να βελτιωθούμε, να εκτεθούμε σε εξωτερικά ερεθίσματα, να αποκτήσουμε εμπειρίες καινούργιες, διαφορετικές. Κάποτε όμως έρχεται η στιγμή που καθένας αποφασίζει πού θέλει να ανήκει. Οι Αμερικανοί λένε “σπίτι είναι όπου είναι η καρδιά σου. Εμένα η καρδιά μου ήταν πάντα στην Ελλάδα.”

“Στην Ελλάδα υπάρχουν πλέον δουλειές για νέους ανθρώπους και σταδιακά θα δημιουργούνται όλο και περισσότερες. Υπάρχουν και δημιουργούνται διαρκώς νέες ευκαιρίες. Πολλές φορές αυτές οι ευκαιρίες απαιτούν και ορισμένες θυσίες στην αρχή, λίγη υπομονή και πολλή επιμονή.”

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΣΩΤΗΡΗΣ ΣΕΡΜΠΟΣ

Ο Σωτήρης Σέρμπος είναι Επίκουρος Καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής, στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και Fulbright Fellow.

Ως υπότροφος Fulbright ήρθα σε επαφή με πολλές από τις μεγαλύτερες προκλήσεις του σύγχρονου κόσμου και έμαθα να βλέπω πώς με βάση το σήμερα, θα χτίσουμε το μέλλον.

“Στην Εκπαίδευση είναι σημαντικό να προσφέρουμε τις πολλές αλήθειες του κόσμου που μας περιβάλλει. Και μέσα από αυτές, οι σπουδαστές να διαμορφώνουν τα εργαλεία τους, μέσα από τη σύνθεση και την ανάλυση πληροφορίας. Να εμπνέονται από την κατανόηση, να κάνουν πράξη τη θεωρία.”.

Ελλάδα – Αμερική. Δεσμός έμπνευσης, για ανθρώπους που αφουγκράζονται τον κόσμο μας, καινοτομούν, και δημιουργούν το αύριο.

“Το μέλλον χτίζεται στο σήμερα και είναι οι προκλήσεις με τις οποίες ερχόμαστε καθημερινά αντιμέτωποι τις οποίες θα πρέπει να ξεπερνάμε, για να πηγαίνουμε μπροστά. Στη συνεχή ανάγκη για εξέλιξη, η Εκπαίδευση βρίσκεται στη βάση κάθε προσπάθειας που επιχειρείται: “Είναι το θεμέλιο που μοιραζόμαστε με λαούς που ενστερνίζονται τα ίδια ιδεώδη με μας, που θέλουν να προσφέρουν τα εφόδια που αποκτούν πίσω στην κοινότητα, που υπηρετούν πιστά την ανθρώπινη γέφυρα αξιών, η οποία γίνεται ολοένα δυνατότερη μέρα με τη μέρα”, αναφέρει ο κ. Σέρμπος.

“Μέσα από τη συνεργασία και την αξιοποίηση προγραμμάτων εκπαίδευσης, όπως το Fulbright της Αμερικής, μπορούμε να οικοδομήσουμε ένα Πανεπιστήμιο με κέντρο τον άνθρωπο, εξοπλισμένο με βαθιά εμπειρία και τεχνογνωσία που θα μας επιτρέψει να δούμε καθαρότερα τον κόσμο και να κάνουμε πράξη το Ελληνικό Όνειρο. Μαζί.”